Acht redenen om je darmen te vieren en te verwennen

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Labsolute Darmen Darmmicrobioom

Je darmflora eet wat jij eet

Je darmbacteriën maken voortdurend verschillende stoffen aan uit het eten wat je ze geeft. Ze eten namelijk wat jij eet. Afhankelijk van hoe jouw microbioom samengesteld is, maken ze meer stoffen die je gezondheid vergroten (zoals vitaminen en vetzuren) of juist meer schadelijke stoffen die overal in je lichaam voor ontstekingen kunnen zorgen. 

Als je de voeding eet die jouw specifieke darmbacteriën op dat moment in je leven nodig hebben, kun je je darmflora meer in balans brengen, met alle positieve gevolgen voor je gezondheid van dien:

Labsolute

Je darmen & je weerstand

70% van je immuunsysteem zit in je darmen. Afhankelijk van de samenstelling en gezondheid van je darmbacteriën kan je immuunrespons tegen schadelijke virussen en bacteriën snel en krachtig zijn, of too little too late. Goed voor je darmflora zorgen is een van de belangrijkste manieren waarop je je immuunsysteem kunt ondersteunen.

Je darmen & je slaap

Door het verbeteren van je spijsvertering en darmflora kun je de kwaliteit van je slaap verbeteren. Een microbioom dat uit balans is kan je slaap-waakritme, het circadiaanse ritme en hormonen die slaap reguleren verstoren.

Je darmen & je gewicht

Je darmbacteriën kunnen je helpen een gezond gewicht te krijgen en te behouden. Ze reguleren je gevoel van verzadiging, food cravings en kunnen obesitas bevorderen of je er juist tegen beschermen.

Wil je meer Science Based Self-Care?

Je darmen & je brein

Je darmen worden wel je tweede brein genoemd omdat ze voortdurend met elkaar communiceren via de nervus vagus, een hersenzenuw die als een snelweg tussen je hersenen en je darmen loopt. Een gezonde darmflora kan je geestelijke gezondheid vergroten en helpen bij het verminderen van stemmingswisselingen, depressie, angst en chronische stressgevoelens.

Je darmen & je huid

Zo buiten, zo binnen: je huid kan je veel informatie geven over de staat van je darmen. De bacteriën in je darm beïnvloeden je huid direct. Ontstekingen in je darm kunnen zo zorgen voor klachten zoals rosacea, acné, eczeem, psoriasis, roos, alopecia en vitiligo. Lees hier meer over het oplossen van huidproblemen.

Labsolute

Je darmen & je hormonen

Je darmbacteriën reguleren en beïnvloeden bijna elk hormoon in je lichaam: van schildklierhormonen tot melatonine en van oestrogeen tot stresshormonen. Met het verbeteren van je microbioom en het oplossen van tekorten pak je veelvoorkomende obstakels aan die een gezonde zwangerschap, cyclus en overgang in de weg kunnen staan. Lees hier meer over hoe je je hormonen in balans kunt brengen. 

Labsolute Chiapudding

Je darmen & je spijsvertering

Darmbacteriën die uit balans zijn kunnen zorgen voor buikpijn, winderigheid, een opgeblazen gevoel, diarree en obstipatie. Ook prikkelbare darmsyndroom hangt vaak samen met een niet-optimale darmflora.

Je darmen & je energieniveau

Darmbacteriën hebben op allerlei manieren invloed op je energieniveau. Vermoeidheid kan te maken hebben met het niet goed kunnen verteren van je voeding en een haperende vitamineaanmaak door bepaalde bacteriestammen. Een darmflora die uit balans is kan ook zorgen voor bloedsuikerschommelingen en een verstoorde aanmaak van neurotransmitters die onder meer slaap en geluksgevoelens reguleren. The gut is all about energy ⚡

Maar hoe weet je nou wat jouw darmen willen eten?

Een super hands-on onderdeel van de adviezen die we samenstellen aan de hand van je Darm Test – die ook in ons Essential-pakket zit –  is de lijst met superfoods die jouw specifieke darmbacteriën nodig hebben om hun taken beter te kunnen vervullen. 

Zo kan het voorkomen dat je het advies krijgt regelmatig – jawel – koffie te drinken of chocolade te eten, of dat jouw darmen juist meer behoefte hebben aan mango, zilvervliesrijst of kikkererwten. Naast een handig overzicht voor als je kook- en eetinspiratie nodig hebt, stimuleert het je ook om eens wat anders op het menu te zetten.

Beeld: Robert Siodmak

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Scroll naar top