Wat je poep zegt over je gezondheid (+Quick wins voor een betere spijsvertering)

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Labsolute Poep

Een gezonde spijsvertering haalt de voedingsstoffen die je nodig hebt uit je eten en drinken en zorgt ervoor dat de stoffen die je niet kunt gebruiken je lichaam snel weer verlaten. 

Je kunt een vrij nauwkeurige inschatting van je darmgezondheid maken als je regelmatig even achterom kijkt na je Number 2. In deze journal vertellen we je waar je op moet letten en geven we je tips wat je zelf kunt doen om beter te poepen. 

Poop education

Aan hoe je ontlasting gevormd is kun je veel aflezen. De Bristol Stool Chart is een wereldwijd gebruikt medisch hulpmiddel om menselijke ontlasting te categoriseren:

Labsolute Bristol Stool Chart

Gezonde poep voldoet aan de volgende eisen:

  • type 3 of 4 van de Bristol Stool Chart
  • 1 á 2 keer per dag, of in ieder geval in je eigen ritme waarbij je niet minder dan 4 keer in de week ontlasting hebt
  • nagenoeg geen wc-papier nodig

  • blijft niet plakken in de pot en blijft niet drijven
  • komt soepel, zonder persen
  • ruikt niet intens
Consistentie van je ontlasting is dus een belangrijke aanwijzing voor de gezondheid van je darmen.
Labsolute Chiapudding

Your true colors

De kleur van je poep is ook iets om in de gaten te houden. Normaal is ontlasting bruin, alle tinten toegestaan. 

Groene poep kan komen doordat je veel groene groenten gegeten hebt, maar kan ook veroorzaakt worden door antibiotica of een bacteriële infectie. 

Zeldzaam, maar het komt voor: zwarte, gele, rode of witte poep. Als je geen rode bietjes gegeten hebt zijn al deze kleuren reden om naar je huisarts te gaan. Zwarte en rode ontlasting kan veroorzaakt worden door een bloeding in het spijsverteringskanaal. 

Gele poep kan te maken hebben met een leverprobleem en witte poep wijst op een probleem met je galblaas.

Poep (je) niet goed? Geen paniek!

Aan de kleur, consistentie en regelmaat van je stoelgang kan je dus een hoop informatie afleiden over de weg die je voeding aflegt van mond tot kont en in hoeverre dat bij jou goed verloopt. In ons Self-Care Journal kun je dit onder andere bijhouden. Dat kan leiden tot belangrijke inzichten waarmee je zelf je spijsvertering kunt verbeteren.

Vergeet ook niet gratis onze Quick wins voor een betere spijsvertering te downloaden, met tips die je waarschijnlijk nog niet eerder langs hebt zien komen. 

Ben je al maanden of jaren aan het klooien maar lukt het je niet je klachten te verminderen? Overweeg dan ons Essential-pakket, waarin we je darmgezondheid uitgebreid in kaart brengen, plús persoonlijke adviezen geven over wat je kan doen om je – uiteindelijk – beter te laten poepen. Want buik blij, jij blij.

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Scroll naar top