Grazen en slokjes water: hoe je je lichaam meer rust kunt geven

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Labsolute Energie

In plaats van 3 stevige maaltijden per dag, zoals onze (over-)grootouders aten, eten wij sinds de jaren zeventig tussendoortjes, ‘om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden’. 

We weten nu (weer) dat het belangrijk is de spijsvertering niet voortdurend aan de gang te houden met kleine snacks en maaltijden, maar voldoende rust te gunnen om te verwerken en te herstellen. Ook hoe váák je iets in je mond stopt is hier van belang.

Eten kost je lichaam ook energie

Elke keer als je eet of iets anders drinkt dan water of koffie/thee zonder suiker en melk moet je pancreas (een klein orgaantje in je buik dat ook wel alvleesklier genoemd wordt) spijsverteringsenzymen aanmaken. 

Ook wordt je immuunsysteem elke keer als je iets eet of drinkt (ook water!) getriggerd omdat er iets lichaamsvreemds binnenkomt dat gecheckt moet worden op veiligheid. Daar gaat dan tijdelijk heel veel energie naartoe, en dat is een paar keer per dag natuurlijk prima

Maar veel mensen zijn gewend om te ‘grazen’ omdat ze denken dat dat gezond is, of zijn tegen hun wil de hele tijd met eten bezig. Dan verspil je een hoop energie die je vaak elders in je lichaam beter kunt gebruiken, zoals voor herstel van je darmen of het oplossen van ontstekingen.

Wil je meer Science Based Self-Care?

Suikers en koolhydraten

Naast enzymen afgeven speelt je pancreas ook een belangrijke rol bij de suikerstofwisseling. Het reguleert je de bloedsuikerspiegel door het afgeven van het hormoon insuline

Insuline geeft de cellen een seintje om glucose uit je eten op te nemen die ze nodig hebben voor energie. Glucose zit niet alleen in suiker, alcohol en vruchtensap, maar in alle voeding met koolhydraten, denk: rijst, pasta, brood, knolgroenten. 

Overtollige glucose wordt als energiebron opgeslagen in de lever en spieren als glycogeen, en als daar genoeg van is wordt het opgeslagen als vet.

Sugar overload

Als je eet ‘roept’ insuline naar de cellen dat ze glucose uit het bloed moeten halen. Maar als dat heel vaak gebeurt doordat je veel eetmomenten hebt en/of veel suikers en andere koolhydraten eet komt het erop neer dat die cellen zeggen ‘bekijk het maar’, en niet meer gevoelig zijn voor het signaal dat insuline afgeeft. 

Je cellen zijn dan insulineresistent geworden, een toestand die hand in hand gaat met chronische ontstekingen. Dit proces bouwt zich in jaren op en zorgt onder andere voor vermoeidheid, overgewicht (maar je hebt ook skinny fat: dunne mensen die insulineresistent zijn), ontstekingen en op langere termijn ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. 

Een goede gevoeligheid voor insuline en het vermogen kleine onstekingshaarden snel te kunnen blussen is dus een voorwaarde om gezond te blijven.

Labsolute Pineapple

Hoe bescherm je jezelf tegen insulineresistentie en chronische ontstekingen?

Een hele krachtige manier om je lichaam insulinegevoeliger te maken en uit de ontstekingsstand te komen is simpelweg minder vaak eten.

Beperk je maaltijden dus tot maximaal 3 keer per dag en vermijd tussendoortjes eten of de hele dag ‘grazen’. Een koffie met (haver)melk, een appel of een dropje geldt ook als eetmoment: alleen zwarte koffie, thee zonder suiker en water (eventueel met bubbels) ‘mogen’ tussendoor.

Als het bij je past kun je in één keer overstappen, maar het is ook prima om je eetmomenten rustig af te bouwen door te beginnen met na het avondeten niets meer te nemen of telkens een tussendoortje te schrappen. Voor water en thee drinken geldt ook: niet de hele dag door. Even een paar keer bulkdrinken en dan klaar.

Beweeg leeg

Je verbetert je gevoeligheid voor insuline ook door te bewegen op een nuchtere maag. Dus huishoudelijke klussen, de hond uitlaten of een rondje rennen kan je beter doen voordat je ontbeten hebt of ’s avonds aan tafel gaat. 

Ook helpt beweging met het reguleren van je oerritme. Het gaat dan vooral om het nemen van regelmatige pauzes gedurende de dag waarin je even opstaan en beweegt als je een vooral zittend bestaan leidt. 

Als leidraad kun je aanhouden dat je ieder half uur 2 minuten beweegt, of ieder uur 5 minuten. Iets te drinken halen, traplopen, een blokje om, even wat vragen aan iemand in de buurt in plaats van een mail of sms sturen, dat soort dingen. Daarnaast is het belangrijk regelmatig intensiever te sporten, afgestemd op je energieniveau.

Labsolute Energie

Met de oerbril op verzacht je de mismatch

In deze oplossingen zie je weer onze evolutionaire oorsprong doorschemeren waarin eten zeker niet altijd beschikbaar was en je een groot deel van de dag bezig was om je kostje bij elkaar te scharrelen. Dat we zijn geprogrammeerd om te eten, sporten, werken en buiten te zijn als de zon op is en te ontspannen, vasten, slapen en herstellen als de zon onder is. 

Als je het zo bekijkt is best het logisch dat je ’s ochtends niet meteen moet gaan ontbijten maar eerst in beweging komt. En dat je waarschijnlijk met je oerritme rommelt als je ’s avonds traint in een tl-verlichte sportschool met een beukende soundtrack erbij.

Dat het logischer is om een paar keer per dag in één keer een glas water leeg te drinken – liefst niet bij maar tussen de maaltijden – in plaats van de hele dag door kleine slokjes water te nemen. We zijn niet geprogrammeerd op stromend water uit de kraan maar op ergens naartoe lopen of langskomen waar je je buik vol drinkt zodat je er weer een paar uur tegen kan. 

Dit is gedrag dat je oerlichaam en oerbrein 'snapt', en dat geeft rust op een heel basaal niveau.

Beeld: Gipher

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Ben jij afgestemd op het oerritme?

Alles in de natuur heeft een ingebouwd oerritme van ongeveer 24 uur dat hypergevoelig is voor licht en donker, warmte en kou, rust en beweging. Als je dit natuurlijke bioritme herstelt en respecteert zorgt dat voor meer energie en een betere gezondheid. The science of sleep Afgestemd zijn op het ritme van de natuur is niet

Lees verder

Slik je braaf vitamine D? Bummer: vaak is het niet genoeg

Eén van de essentiële testen die we in alle pakketten gestopt hebben is de vitamine D-test. En dat is niet voor niets.  Vitamine D speelt een immens belangrijke rol in je algehele gezondheid: een tekort wordt onder andere in verband gebracht met allergieën, darmontstekingen, vermoeidheid, depressies, hart- en vaatziekten en kanker. Een te laag vitamine

Lees verder
Labsolute Supplement

Ontcijfer de signalen die je lichaam je geeft met ons gratis Self-Care Journal

Labsolute Supplement

Wat je eet en drinkt, hoe je slaapt, poept, beweegt en ontspant bepaalt hoe je je voelt. Maar het is zo moeilijk de vinger te leggen op wat wel en wat juist niet werkt voor jouw unieke lichaam. 

Wij hebben het Self-Care Journal ontworpen om je te helpen luisteren als je lichaam spreekt. Studies tonen aan dat alleen al het consequent opschrijven van wat je eet tot resultaten leidt, of dat nu meer energie, minder kilo’s of gewoon gezonder eten is.

Scroll naar top