Afvallen door ontstekingsremming

Lukt het je niet om af te vallen? Dit zijn 5 manieren om de knop om te zetten

Dit is de reden dat je die extra kilo's niet kwijt raakt

Het is inmiddels duidelijk dat afvallen om meer gaat dan calorieën die erin en eruit gaan. Onderzoek wijst uit dat chronische ontstekingen ervoor kunnen zorgen dat je aankomt en/of dat je weinig of niet kunt afvallen, zelfs als je veel sport en je aan een streng dieet houdt. Deze sluimerende ontstekingen aanpakken is dan ook de belangrijkste stap om te nemen als je een gezond gewicht wilt bereiken. Maar hoe kan het dat ontstekingen ervoor zorgen dat je niet kunt afvallen? In dit artikel leggen we dat uit en geven we je vijf manieren waarop je uit de ontstekingsstand kunt komen.

De connectie tussen ontstekingen en lichaamsgewicht

Gewichtstoename gaat vaak samen met een toename van ontstekingen in je lichaam. Die ontstekingen lijken getriggerd te worden door hormonale veranderingen en verandering van je metabolisme. Ontstekingen kunnen leiden tot insulineresistentie, waarbij je cellen minder goed glucose kunnen opnemen en de suiker blijft circuleren in je bloed. Insulineresistentie leidt daardoor tot een hogere bloedsuikerspiegel en de ophoping van vet in de lever, wat weer zorgt voor een afname van je gevoeligheid voor insuline. Een vicieuze cirkel is geboren: gewichtstoename leidt tot meer insulineresistentie, en meer insulineresistentie leidt tot meer aankomen.

De connectie tussen ontstekingen en hongergevoel

Leptine is een hormoon dat je hersenen laat weten wanneer er gegeten moet worden én wanneer je genoeg hebt. Bovendien regelt leptine het versnellen of juist afremmen van je metabolisme. Uit onderzoek blijkt dat het functioneren van het leptinehormoon verandert als je aankomt en je lichaam meer gaat ontsteken. Daardoor krijgen je hersenen geen juiste feedback meer: je leptinewaarden blijven laag waardoor je hongergevoel blijft, je minder snel verzadigd raakt en je metabolisme trager wordt.

De vicieuze cirkel van ontsteking

De ontstekingsbevorderende combinatie van gewichtstoename, insulineresistentie en leptineresistentie beïnvloeden elkaar over en weer en versterken zichzelf. Tel daar externe factoren als stress, te weinig slaap, ongezond eten en te weinig bewegen bij op en je snapt waarom calorieën tellen je niet gaat helpen.

Demp ontstekingen om af te vallen

Of je nu 5 of 30 kilo te zwaar bent, je kunt er vanuit gaan dat je in meer of mindere mate last hebt van chronische ontstekingen. Dat zorgt ervoor dat je zowel fysiek als psychisch stress en irritatie ervaart. Je lichaam is gericht op overleven en genezen, en niet op afvallen. Om daar verandering in te brengen is het belangrijk om allereerst uit de ontstekingsstand te komen.

Wat kun je doen om chronische ontstekingen te verminderen? Probeer deze vijf dingen:

1: Eet voeding die ontstekingsremmend werkt

Anti-inflammatoire stoffen als fytonutriënten, antioxidanten en omega 3-vetzuren zorgen ervoor dat onder meer bessen, kurkuma, gember, wilde zalm, kruisbloemigen (broccoli, bloemkool, spruitjes), groene thee, groene bladgroenten en koudgeperste olijfolie onmisbare powerhouses zijn om je ontstekingen te dempen. 

2: Verminder voeding die ontsteking bevordert

Deze ligt voor de hand: suiker, alcohol, fastfood, snacks en veel kant-en-klaarproducten zijn op allerlei manieren pro-inflammatoir. Dat wil zeggen dat ze je lichaam irriteren, overbelasten en uitputten. Skip ze zoveel mogelijk.

Als je dat al doet, kan het zijn dat voeding die over het algemeen als gezond wordt gezien in jouw unieke geval voor ontstekingen zorgt. We zien dit dagelijks bij onze klanten omdat één van de labtests die onderdeel uitmaakt van de Reset deze overgevoeligheidsreacties op voeding aantoont. Dus zeker als je al best gezond eet is het de moeite waard te kijken of jouw lichaam ontstekingsstoffen aanmaakt als reactie op het binnenkrijgen van bijvoorbeeld lijnzaad, broccoli of kiwi’s.

3: Doorbreek de stresscyclus

Chronisch gestrest zijn zorgt er ook voor dat je in de ontstekingsstand blijft staan, al doe je nog zo je best met eten en bewegen. Minder stressen is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. In hun boek Burnout: The Secret to Unlocking the Stress Cycle van de tweelingzussen dr. Emilia en dr. Amelia Nagoski geven ze aan dat stress zélf niet het probleem is: we zijn gebouwd op het regelmatig ervaren van stress en daarmee te dealen. Het probleem is als je erin blijft hangen en chronische stress ervaart. Daarom is het belangrijk om de cyclus van biologische processen die in gang zijn gezet door je hersenen die gevaar opgemerkt hebben heel bewust te beëindigen. 

De Nagoski’s geven een aantal manieren waarop je je lichaam kunt helpen uit de vecht-, vlucht- of bevriesstand te komen door je stresscyclus rond te maken:

  • Je lichaam bewegen

Dat kan een stuk rennen zijn, of je op een andere manier flink in het zweet werken om de ‘vechtmodus’ waarin je staat op te lossen. Maar ook wild dansen, hard schreeuwen als je alleen in de auto zit of letterlijk stampvoeten van woede. Stress is een fysiek iets, en door iets met je fysiek te doen laat je je lichaam weten dat je er iets mee doet.

  • Creativiteit

Iets maken – hoe dan ook. Koken, breien, timmeren, schrijven, zingen, whatever floats your boat. Zo kanaliseer je stress in iets tastbaars en geef je je lichaam de kans weer de ruststand te komen. 

  • Lachen

Zeker als je het samen met iemand doet helpt lachen je om emoties die je nog niet geuit hebt een weg naar buiten te laten vinden. Lachen werkt bevrijdend en kan je naar het licht aan het einde van de tunnel van je emoties leiden. 

  • Huilen

Het is niet voor niks dat een paar dagen nadat je een kind gekregen hebt de kraamtranen komen. Je ervaart enorme hormonale verschuivingen en een van de manieren waarop je lichaam meebeweegt met die schommelingen is door te huilen. 

Sowieso is het zeker voor vrouwen belangrijk om regelmatig je tranen te laten stromen. Het helpt je letterlijk om stresshormonen af te voeren. Als huilen niet vanzelf gaat werkt een zielige film ook om dit lichamelijke proces in gang te zetten. 

  • Een knuffel

Ook als je geen liefdespartner hebt is een lange, stevige omhelzing (volgens onderzoek is 20 seconden genoeg) van iemand die je vertrouwt heel heilzaam om je stresscyclus te vervolgmaken. Knuffelen met een huisdier telt ook. 

Fysieke nabijheid ‘vertelt’ je lichaam dat het veilig is en zorgt voor een stijging van het hormoon oxytocine, dat zorgt voor een gevoel van verbinding. 

  • Ademhalingsoefeningen

Een paar minuten rustig en diep ademhalen brengt de nervus vagus – de hersenzenuw die fungeert als ‘snelweg’ tussen je hersenen en je darmen – tot rust. Zo geef je je lichaam een krachtige impuls om uit de fight or flightmodus te komen. 

Zo maak je de stresscirkel rond, worden de stresshormonen die je aangemaakt hebt ook daadwerkelijk gebruikt en kan je je vervolgens écht ontspannen. 

4: Ga op tijd naar bed

Goed slapen is naast voeding, ontspanning en beweging essentieel om een gezond gewicht te krijgen en te houden. Het lastige is dat het extra moeilijk is om gezond te eten als je slaaptekort hebt. Structureel 6 uur of minder slapen hindert je functioneren enorm en jaagt ontstekingen verder aan. Deze slaaptips kunnen je helpen je nachten te verbeteren. 

5: Vertroetel je darmen  

Je darmwand gezond en sterk maken is essentieel om uit de ontstekingsstand te komen en te blijven. Een ‘leaky gut’ zorgt er namelijk voor dat er stoffen uit je darmen in je bloedbaan terecht kunnen komen en overal in je lichaam voor irritatie zorgen. Gefermenteerde voeding zoals yoghurt, kimchi, zuurkool en miso voeden je darmflora en helpen je darmwand te verstevigen. 

Niet iedereen kan echter tegen deze producten. Wij zien veel mensen die op zuivel reageren waardoor ze juist van de regen in de drup komen door dit advies. Datzelfde geldt voor soja (tempeh, miso) en kool (kimchi, zuurkool). Onderdeel van de Reset is een volledig gepersonaliseerde lijst van superfoods die jouw specifieke darmbacteriën goed zouden doen én een overzicht van welke voeding je beter kunt laten staan omdat die in jouw lichaam voor ontstekingen zorgen. Meten = weten, cause there is no such thing as one-fits-all-diet.

Ontdek of de Reset bij je past

Wil jij je fit en energiek voelen, je gezondheid serieus nemen en weten wat je kunt doen om je lichaam & geest zo goed mogelijk te ondersteunen?

Gebruik dan deze vragen om helder te krijgen hoe je er nu voor staat en waar je aan zou willen werken.

Liedewij Theisens en Noortje Berger

Als je je gegevens achterlaat krijg je van ons een gratis en eerlijk advies en als de Reset toch niet bij je past sturen we je door.

De vragenlijst duurt maximaal 5 minuten en geeft je meteen inzicht in wat je momenteel in de weg staat.

Scroll naar top
Labsolute Beeldmerk

check je darmgezondheid

Doe de gratis quick scan van je darmen