Zes manieren om je stresscyclus te doorbreken

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Labsolute vrij van stress

Een tijd geleden las ik een boek waaraan ik nog vaak moeten denken: Burnout: The Secret to Unlocking the Stress Cycle van de tweelingzussen dr. Emilia en dr. Amelia Nagoski. Zij zeggen dat stress zélf niet het probleem is: we zijn gebouwd op het regelmatig ervaren van stress en daarmee te dealen.

Er is geen enkele manier waarop je jezelf kunt beschermen tegen alle potentiële gevaren die op je pad kunnen komen. Wat je wel kunt doen is de cyclus van biologische processen die in gang zijn gezet door je hersenen die gevaar opgemerkt hebben heel bewust te beëindigen. 

Zo maak je de stresscirkel rond, worden de stresshormonen die je aangemaakt hebt ook daadwerkelijk gebruikt en kan je je vervolgens écht ontspannen. Klaar voor de volgende uitdaging. 

Labsolute Chocoladepap

Uit de vecht-vlucht-of bevriesstand komen

De Nagoski’s geven 6 manieren waarop je je lichaam kunt helpen uit de fight – flight or freeze te komen door de stresscyclus rond te maken:

1. Je lichaam bewegen
Dat kan een stuk rennen zijn, of je op een andere manier flink in het zweet werken om de ‘vechtmodus’ waarin je staat op te lossen. Wild dansen, de 7-minute work-out, hard schreeuwen als je alleen in de auto zit of letterlijk stampvoeten van woede. Stress is een fysiek iets, en door iets met je fysiek te doen laat je je lichaam weten dat je er iets mee doet.

2. Creativiteit
Iets maken – hoe dan ook. Koken, breien, timmeren, schrijven, zingen, whatever floats your boat. Zo kanaliseer je stress in iets tastbaars en geef je je lichaam de kans weer de ruststand te komen. 

3. Lachen
Zeker als je het samen met iemand doet helpt lachen je om emoties die je nog niet geuit hebt een weg naar buiten te laten vinden. Lachen werkt bevrijdend en kan je naar het licht aan het einde van de tunnel van je emoties leiden. 

4. Huilen
Het is niet voor niks dat een paar dagen nadat je een kind gekregen hebt de kraamtranen komen. Je ervaart enorme hormonale verschuivingen en een van de manieren waarop je lichaam meebeweegt met die schommelingen is door te huilen. 

Sowieso is het zeker voor vrouwen belangrijk om regelmatig je tranen te laten stromen. Het helpt je letterlijk om stresshormonen af te voeren. Als huilen niet vanzelf gaat werkt een zielige film ook om dit lichamelijke proces in gang te zetten. 

5. Een knuffel
Ook als je geen liefdespartner hebt is een lange, stevige omhelzing (volgens onderzoek is 20 seconden genoeg) van iemand die je vertrouwt heel heilzaam om je stresscyclus te vervolgmaken. Knuffelen met een huisdier telt ook. 

Fysieke nabijheid ‘vertelt’ je lichaam dat het veilig is en zorgt voor een stijging van het hormoon oxytocine, dat zorgt voor een gevoel van verbinding. 

6.  Ademhalingsoefeningen
Een paar minuten rustig en diep ademhalen brengt de nervus vagus – de hersenzenuw die fungeert als ‘snelweg’ tussen je hersenen en je darmen – tot rust. Zo geef je je lichaam een krachtige impuls om uit de fight or flightmodus te komen. 

Beeld: Sunsurfer

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Scroll naar top

Begin bij de basis

Labsolute Self-Care

Ontcijfer de signalen die je lichaam je geeft met ons gratis Self-Care Journal

Wat je eet en drinkt, hoe je slaapt, poept, beweegt en ontspant bepaalt hoe je je voelt. Maar het is zo moeilijk de vinger te leggen op wat wel en wat juist niet werkt voor jouw unieke lichaam. 

Wij hebben het Self-Care Journal ontworpen om je te helpen luisteren als je lichaam spreekt. Studies tonen aan dat alleen al het consequent opschrijven van wat je eet tot resultaten leidt, of dat nu meer energie, minder kilo’s of gewoon gezonder eten is.