Vind het ritme dat bij je past door je inner oermens te channelen

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Labsolute Oerritme

De makkelijkste manier om je oerritme te herstellen is je lichaam meer bloot te stellen aan natuurlijke cycli van licht en duisternis. De uitvinding van kunstlicht heeft ervoor gezorgd dat we massaal te lang/te laat wakker blijven doordat onze hersenen denken dat het nog steeds dag is, hoewel de zon allang onder is. 

Heat up - cool down

Als het goed is gaat je lichaam als de zon opkomt meer cortisol produceren en word je wakker. Je lichaam warmt dan ook letterlijk op. Als het ‘s avonds donker wordt gaat de melatonineproductie omhoog, je lichaam koelt af en je word slaperig. 

Dat verklaart ook waarom je zo slecht slaapt als je last hebt van opvliegers (door de overgang of andere hormoonschommelingen) en in een hittegolf. Het lukt je lichaam dan niet je kerntemperatuur voldoende omlaag te krijgen om in slaap te komen en/of door te slapen.

Labsolute Oerritme

Licht & donker

Dat natuurlijke proces ondersteun je door liefst in de ochtend of rond het middaguur minimaal 30 minuten in de buitenlucht te zijn, zonder zonnebril. In de donkere wintermaanden kun je ‘s ochtends een daglichtlamp aanzetten om dit effect na te bootsen. Andersom is het goed om er vanaf een uur of 20.00 voor zorgen dat de lichtintensiteit overeenkomt met een kampvuurtje door felle lampen te dimmen of uit te doen en sfeerlicht, een kaarsje of de open haard aan te steken.

Het is voor je circadiaanse ritme vooral belangrijk dat er geen blauw licht meer in je ogen schijnt. Gebruik als je nog naar schermen wilt kijken dan ook de ingebouwde nachtstand, het programma Flux en eventueel een bril die blauw licht filtert.

Je slaapt het beste in een koele, goed geventileerde en aardedonkere slaapkamer waarin je letterlijk geen hand voor ogen kunt zien. Het is de moeite waard dit voor elkaar te krijgen met (meerdere lagen) verduisterende gordijnen en een slaapmasker.

Hoe slaapt Liedewij?

Liedewij - Labsolute

“Ik ben nogal een prinses op de erwt als het gaat om slaap en het heeft me dan ook een hoop tijd gekost om uit te vinden wat voor mij werkt. Ik heb het snel warm en slaap het grootste deel van het jaar onder een laken en een dekentje.  

Ik ben verslaafd aan oordoppen, spendeer avonden thuis enkel bijgelicht door een grote zoutlamp – ok, vaak ook bijgelicht door een maximaal gedimd schermpje – en houd van een loeiheet bad met een scheutje olijfolie, een paar scheppen epsom badzout, baking soda en lavendelolie. Ik kan prima slapen met een glas wijn op maar zit rechtop in mijn bed als ik kurkuma gegeten heb, dus geen golden milk voor mij.”

Goed slapen begint dus (ver) voordat je in bed ligt. Weet jij wat werkt voor jou? Ons Self-Care Journal kan je helpen daar meer grip op te krijgen.

Beeld: Günter Rössler

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Vind het ritme dat bij je past door je inner oermens te channelen

De makkelijkste manier om je oerritme te herstellen is je lichaam meer bloot te stellen aan natuurlijke cycli van licht en duisternis. De uitvinding van kunstlicht heeft ervoor gezorgd dat we massaal te lang/te laat wakker blijven doordat onze hersenen denken dat het nog steeds dag is, hoewel de zon allang onder is.  Heat up

Lees verder

Grazen en slokjes water: hoe je je lichaam meer rust kunt geven

In plaats van 3 stevige maaltijden per dag, zoals onze (over-)grootouders aten, eten wij sinds de jaren zeventig tussendoortjes, ‘om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden’.  We weten nu (weer) dat het belangrijk is de spijsvertering niet voortdurend aan de gang te houden met kleine snacks en maaltijden, maar voldoende rust te gunnen om te verwerken

Lees verder

Wat je darmen je vertellen: gezondheid begint hier

De oorzaak van je gezondheidsklachten kan in je darmen liggen, terwijl je geen klassieke darmproblemen ervaart. Hoe kan dat? Meet your microbiome Iedereen draagt ongeveer anderhalve kilo aan darmbacteriën, gisten, schimmels en zelfs parasieten met zich mee: je darmmicrobioom.  De samenstelling van jouw ‘darmvolk’ is uniek en bepaalt in hoge mate je gezondheid.  Er zijn

Lees verder
Labsolute Supplement

Ontcijfer de signalen die je lichaam je geeft met ons gratis Self-Care Journal

Labsolute Supplement

Wat je eet en drinkt, hoe je slaapt, poept, beweegt en ontspant bepaalt hoe je je voelt. Maar het is zo moeilijk de vinger te leggen op wat wel en wat juist niet werkt voor jouw unieke lichaam. 

Wij hebben het Self-Care Journal ontworpen om je te helpen luisteren als je lichaam spreekt. Studies tonen aan dat alleen al het consequent opschrijven van wat je eet tot resultaten leidt, of dat nu meer energie, minder kilo’s of gewoon gezonder eten is.

Scroll naar top