slecht slapen

Waarom slecht slapen en ongezond eten vaak samen gaan (met gratis Self-Care Journal)

Slaap en eetlust zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Veel mensen kennen de ervaring dat je na een slechte nacht opstaat met brulhonger en de hele dag zin hebt om te snacken. Een soort trillerige onverzadigbaarheid. Hoe zit dat?

The science of sleep

Afgestemd zijn op het ritme van de natuur is niet alleen belangrijk voor spirituele vrouwen die leven met de maancycli en biologisch dynamische boeren: ladingen wetenschappelijke studies onderschrijven het belang van een goed ingesteld circadiaans ritme voor iedereen.

Het circadiaanse ritme is een soort interne klok die de functies van je lichaam regelt. Hoeveel je slaapt en hoe goed of juist slecht de kwaliteit van de geslapen uren is heeft alles te maken met een juiste afstelling van die innerlijke klok. Dit oerritme is bij veel mensen verstoord geraakt in de 24-uurs-maatschappij waarin we leven.

Maar het natuurlijke ritme van licht en donker is essentieel voor je functioneren. Dat regelt namelijk niet alleen wanneer je slaapt en wakker bent maar heeft ook invloed ook de werking van je cellen, organen en lichaamssystemen zoals je immuunsysteem, spijsvertering, metabolisme en hormonen. Hier lees je meer over wat je kunt doen om beter te slapen.

Slaap & overgewicht

Slaapgebrek verlaagt het leptine-niveau, het hormoon dat verantwoordelijk is voor een gevoel van verzadiging na het eten. Slecht slapen verhoogt ook de ghreline-waarde, je ‘hongerhormoon’.

Dus als je slaapgebrek hebt kan leptine niet goed aangeven wanneer je vol zit en ghreline blijft zeggen dat je nog meer moet eten. Dit verklaart waarom mensen met slaaptekort de neiging hebben om sneller aan te komen en een hoger risico op obesitas lopen. 

Daarnaast heeft slaaptekort ook invloed op de delen van je hersenen die verantwoordelijk zijn voor impulscontrole. Dat is de reden waarom veel mensen die slecht slapen zeggen dat ze zichzelf gewoon niet kunnen beheersen als het gaat om te veel eten. 

Het ritme van je darmen

Je dieet heeft weer invloed op je darmbacteriën: die eten namelijk wat jij eet. In je darmen is het altijd donker, maar het ritme van het microbioom wordt gereguleerd door onder meer wát je eet en wanneer, en je slaap-waakcyclus.

Dit heeft invloed op de typen bacteriën die de overhand krijgen in je darmen (good or bad), de verhouding tussen de verschillende soorten en hoe goed ze hun taken uitvoeren. Denk dan aan het aanmaken van vitaminen en vetzuren, het regelen van je serotoninespiegels (blij en rustig of down en geïrriteerd?) en afbreken van schadelijke oestrogenen die kunnen leiden tot allerlei hormonale ellende.

Zo kunnen schommelingen in je darmflora sterke invloed hebben op de rest van je lichaam.

Connect the dots

Met behulp van ons Self-Care Journal kun je andere factoren die je slaap kunnen beïnvloeden aan het licht brengen.

Lig je wakker als je een paar glazen wijn gedronken hebt of later gegeten dan normaal? Heb je het elke keer als je je vitamine B-supplement genomen hebt of als je tegen je menstruatie aan zit?

Vaak lukt het je na een week of 2 journalen om verbanden te leggen tussen hoe je je voelt en hoe dat kan komen. Als je liever meteen de diepte in wilt duiken is de Reset misschien iets voor jou. 

Ontdek of de Reset bij je past

Wil jij je fit en energiek voelen, je gezondheid serieus nemen en weten wat je kunt doen om je lichaam & geest zo goed mogelijk te ondersteunen?

Gebruik dan deze vragen om helder te krijgen hoe je er nu voor staat en waar je aan zou willen werken.

Liedewij Theisens en Noortje Berger

Als je je gegevens achterlaat krijg je van ons een gratis en eerlijk advies en als de Reset toch niet bij je past sturen we je door.

De vragenlijst duurt maximaal 5 minuten en geeft je meteen inzicht in wat je momenteel in de weg staat.

Scroll naar top
Labsolute Beeldmerk

check je darmgezondheid

Doe de gratis quick scan van je darmen