Blue light, up all night

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Labsolute Slaap

Goed slapen doe je ’s nachts, maar het begint overdag. ‘Healthy darkness’ gedurende de nacht is een absolute voorwaarde voor gezonde slaap omdat ons oerritme – het circadiaanse ritme – dan veel en veel gevoeliger voor licht is dan gedurende de dag.

Blue light, up all night

Zelfs een streepje licht langs het gordijn of de verlichting van je wekker kan al genoeg zijn om je slaap/waakritme te verstoren.

Blauw licht – van tv, telefoon, tablet en led-lampen – onderdrukt de aanmaak van slaaphormoon melatonine enorm. Het geeft je ’s avonds de illusie dat je nog volop energie hebt, terwijl je lichaam en geest eigenlijk aan rust toe zijn.

Logisch dat veel mensen niet goed slapen

Veel dingen zijn eigenlijk heel logisch als je er met een oerbril naar kijkt, ook ontspanning & slaap. Wat deed de oermens als de zon onderging?

Niet in een felverlichte kamer naar de tv kijken, maar tijd doorbrengen met dierbaren bij een vuurtje. Of met de hele familie onder een berenvel proberen het warm te krijgen c.q. niet dood te vriezen. 

Geen thee met een koekje of chips en een glas wijn, maar meestal helemaal niks meer na het avondeten. Als het tenminste gelukt was een maaltijd bij elkaar te jagen en verzamelen… Nee, het was zeker niet altijd rozengeur en maneschijn, vooral niet in koudere contreien.

Maar als je de veiligheid en het comfort van onze tijd combineert met het afstemmen op natuurlijke processen van de oertijd heb je the best of both worlds.

Labsolute Slaap

Slaap als een oermens

Zorg dat je slaapkamer altijd voorzien wordt van frisse lucht door ’s nachts het raam of op zijn minst de ventilatieroosters open te houden. Je kunt healthy darkness creëren door een oogmasker te gebruiken, maar het beste is om (ook) je slaapkamer volledig te verduisteren omdat alle cellen in je lichaam gevoelig zijn voor licht en je circadiaanse ritme kunnen verstoren.

Als je geen vuurtje kunt stoken kun je die vibe en lichtintensiteit nabootsen met een zoutlamp. En als je toch graag naar schermen kijkt (who doesn’t?) is het belangrijk om dat op nachtmodus te doen, liefst in combinatie met een speciale bril die blauw licht filtert.

Wil je meer Science Based Self-Care?

Food for sleep

Geef je slaaphormoon een extra zetje door voedingsmiddelen te eten die tryptofaan bevatten (de grondstof voor melatonine), zoals amandelen, zaden, kaas, ei, yoghurt, kwark, kalkoen, kip, sla, avocado, tomaat, dadel en banaan. 

⚡️ Mindfuck⚡️ – deze zelfde voeding kan je slaap juist verstoren als je er overgevoelig op reageert. We zien dat in onze tests voornamelijk bij reacties op zuivel, ei, noten en plantaardige eiwitten zoals soja en pinda’s.

Word je snel opgefokt of trillerig van cafeïne? Wel 50% van de mensen is genetisch gezien een ‘slow metabolizer’ van deze stof en doet er beter aan de inname van koffie, zwarte en groene thee en chocolade – ook overdag – te stoppen of minderen. Zorg sowieso dat je na 14.00 geen cafeïne meer binnenkrijgt als je vaak moeite hebt met in- en doorslapen.

“Ik slaap eigenlijk altijd – een paar uitzonderingen per jaar daargelaten – meteen in en knor 7,5 uur door zonder wakker te worden. Ik vind het wel lastig om ’s ochtends mijn bed uit te komen maar als ik er eenmaal uit ben, dan zit ik prima in mijn energie.

Of mijn voorbeeldige nachtrust te maken heeft met het feit dat ik geen koffie en alcohol drink weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat ’s avonds met cola en chips (ja ja, mijn guilty pleasures) op de bank zitten niet handig is, want dan lig ik langer wakker. Ik neem dan ook altijd een magnesiumpil en een kop kruidenthee voor het slapen gaan.”

Hoe slaapt Noortje?

Labsolute - Noortje

Meer inzicht krijgen in je slaap? Download ons gratis Self-Care Journal

Beeld: Blake Edwards

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Van acné tot eczeem: zo pak je huidproblemen aan van binnenuit

Karlijn Visser van Holistik interviewde ons over het grootste orgaan: de huid. Hoe pak je huidproblemen van binnenuit aan? Inclusief top-tips tegen huidproblemen voor een gezonde, stralende huid.  Je huid is je eerste verdedigingssysteem tegen invloeden van buitenaf en geeft een goede indruk van de processen die zich ín je lichaam afspelen. Je huid weerspiegelt

Lees verder
Labsolute Supplement

Ontcijfer de signalen die je lichaam je geeft met ons gratis Self-Care Journal

Labsolute Supplement

Wat je eet en drinkt, hoe je slaapt, poept, beweegt en ontspant bepaalt hoe je je voelt. Maar het is zo moeilijk de vinger te leggen op wat wel en wat juist niet werkt voor jouw unieke lichaam. 

Wij hebben het Self-Care Journal ontworpen om je te helpen luisteren als je lichaam spreekt. Studies tonen aan dat alleen al het consequent opschrijven van wat je eet tot resultaten leidt, of dat nu meer energie, minder kilo’s of gewoon gezonder eten is.

Scroll naar top