Labsolute

Blue light, up all night?
Wat wij zelf doen om beter te slapen

Goed slapen doe je ’s nachts, maar het begint overdag. Hier delen we onze beste tips & trics voor een goede nachtrust.

Slaap als een oermens

Denk aan je slaapkamer als een grot: donker, koel en stil. Zorg dat je slaapkamer altijd voorzien wordt van frisse lucht door ’s nachts het raam of op zijn minst de ventilatieroosters open te houden. Een slaapmasker is een goed idee, maar het beste is om (ook) je slaapkamer volledig te verduisteren omdat alle cellen in je lichaam gevoelig zijn voor licht en je circadiaanse ritme – je ingebouwde oerritme – kunnen verstoren. 

Als je geen vuurtje kunt stoken kun je die vibe en lichtintensiteit nabootsen met een zoutlamp. En als je toch graag naar schermen kijkt (who doesn’t?) is het belangrijk om dat op nachtmodus te doen, liefst in combinatie met een speciale bril die blauw licht filtert. De app f.lux is handig voor op je computer.

Food for sleep

Geef je slaaphormoon een extra zetje door voedingsmiddelen te eten die tryptofaan bevatten (de grondstof voor melatonine), zoals amandelen, zaden, kaas, ei, yoghurt, kwark, kalkoen, kip, sla, avocado, tomaat, dadel en banaan. 

⚡️ Mindfuck⚡️ – deze zelfde voeding kan je slaap juist verstoren als je er overgevoelig op reageert. We zien dat in het labonderzoek dat deel uitmaakt van de Reset voornamelijk bij reacties op zuivel, ei, noten en plantaardige eiwitten zoals soja en pinda’s.

Word je snel opgefokt of trillerig van cafeïne? Wel 50% van de mensen is genetisch gezien een ‘slow metabolizer’ van deze stof en doet er beter aan de inname van koffie, zwarte en groene thee en chocolade – ook overdag – te stoppen of minderen. Zorg sowieso dat je na 14.00 geen cafeïne meer binnenkrijgt als je vaak moeite hebt met in- en doorslapen.

“Ik slaap eigenlijk altijd – een paar uitzonderingen per jaar daargelaten – meteen in en knor 7,5 uur door zonder wakker te worden. Ik vind het wel lastig om ’s ochtends mijn bed uit te komen maar als ik er eenmaal uit ben, dan zit ik prima in mijn energie.

Of mijn voorbeeldige nachtrust te maken heeft met het feit dat ik geen koffie en alcohol drink weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat ’s avonds met cola en chips (ja ja, mijn ‘guilty’ pleasures) op de bank zitten niet handig is, want dan lig ik langer wakker. Ik neem dan ook altijd een magnesiumpil en een kop kruidenthee voor het slapen gaan.”

Hoe slaapt Noortje?

Fitter en energieker met de Labsolute Essential Test: darmtest en bloedtest

En hoe slaapt Liedewij?

Fitter en energieker met de Labsolute Essential Test: darmtest en bloedtest

“Ik ben nogal een prinses op de erwt als het gaat om slaap en het heeft me dan ook een hoop tijd gekost om uit te vinden wat voor mij werkt. Ik heb het snel warm en slaap het grootste deel van het jaar onder een dun dekentje en ben helemaal verguld met mijn Climsom koelmatrasje.

Ik ben verslaafd aan oordoppen, spendeer avonden thuis enkel bijgelicht door een grote zoutlamp – ok, vaak ook bijgelicht door een maximaal gedimd scherm(pje) – en houd van een loeiheet bad met een scheutje olijfolie, een paar scheppen epsom badzout, baking soda en lavendelolie. Ik kan prima slapen met een glas wijn op maar zit rechtop in mijn bed als ik kurkuma gegeten heb, dus geen golden milk voor mij.”

Kan jij wel een Reset gebruiken?

Met deze klachten hoef je niet te leren leven, je kan er wat aan doen!

Ontdek of de Reset bij je past

Wil jij je fit en energiek voelen, je gezondheid serieus nemen en weten wat je kunt doen om je lichaam & geest zo goed mogelijk te ondersteunen?

Gebruik dan deze vragen om helder te krijgen hoe je er nu voor staat en waar je aan zou willen werken.

Liedewij Theisens en Noortje Berger

Als je je gegevens achterlaat krijg je van ons een gratis en eerlijk advies en als de Reset toch niet bij je past sturen we je door.

De vragenlijst duurt maximaal 5 minuten en geeft je meteen inzicht in wat je momenteel in de weg staat.

Scroll naar top
Labsolute Beeldmerk

check je darmgezondheid

Doe de gratis quick scan van je darmen