Vet (on)gezond?

Fat’s not bad, sterker nog: iedere cel in je lichaam is uit vetzuren opgebouwd.

Elke cel heeft een celwand die uit vetzuren bestaat. Als het goed is zijn je celwanden opgebouwd uit omega 3- en omega 6-vetzuren in een bepaalde verhouding (3:1). Omega 3-vetzuren (in bijvoorbeeld vette vis, chia- en lijnzaad en walnoten) zijn vloeibare vetten die er voor zorgen dat je lichaam ontstekingen kan remmen. Omega 6 (in bijvoorbeeld zonnebloemolie, sojaolie en teunisbloemolie) is de tegenhanger en kan juist voor ontstekingen zorgen. Je hebt beide nodig, maar wél in de juiste verhouding.

Hetzelfde geldt voor onverzadigde vetten (vetten die vloeibaar zijn bij kamertemperatuur) en verzadigde vetten (vetten die vast zijn bij kamertemperatuur). Vaste vetten uit roomboter, kokosolie en ghee zorgen voor stevigheid van de cellen en vloeibare vetten uit bijvoorbeeld olijfolie en vis zorgen voor flexibiliteit. Ook hiervoor geldt dat je ze allebei nodig hebt in de juiste verhoudingen.

Flexibele en toch stevige celmembranen zorgen er namelijk voor dat voedingsstoffen makkelijk de cellen inkomen en de onvermijdelijke afvalstoffen snel de cellen uitgewerkt worden. Als je celwanden te stijf of juist te slap zijn hebben gezond eten, supplementen slikken en detoxen (veel) minder effect, en daarom zien we een goede omega 3-/omega 6-balans als hoeksteen van een optimale gezondheid.

Bovendien zijn vetzuren kwetsbaar voor beschadiging door bijvoorbeeld verhitting en blootstelling aan licht. Gezonde stoffen die je cellen kunnen voeden veranderen dan in stoffen die je cellen kunnen beschadigen. Visolie is bijvoorbeeld extreem gevoelig voor oxidatie door licht en temperatuur. Daarom kan het zomaar zijn dat de lepel levertraan die je trouw elke dag neemt niets bijdraagt aan je gezondheid en zelfs een bron van vrije radicalen kan zijn die je cellen beschadigen. Daarom is het belangrijk dat je de juiste vetten gebruikt om in te bakken, en sommige vetten nooit verhit en bewaart in een donker kastje.

Niet alleen de vetten die je wel of niet eet, maar ook ons moderne leven met bewerkte voeding, inactiviteit, chronische stress en slaaptekort zorgt voor een verstoring in de vetzuurbalans. Dit maakt je vatbaarder voor een waslijst aan klachten, zoals concentratieproblemen, menstruatiepijn, somberheid, huidklachten (eczeem, acne, rosacea, keratosis pilaris), hoofdpijn, ontstekingen, overgangsklachten, overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, hoge bloeddruk, langzame wondheling en gewrichtsklachten.


Je celgezondheid – en dus je algehele gezondheid – staat of valt met een juiste vetzuurbalans. 

​Met de Labsolute. Basic, Essential of Absolute test breng je je vetzuurstatus in kaart en weet je precies hoe de gezondheid van je cellen is. Volgens een zeer uitgebreid wetenschappelijk onderzoek waarbij 298 studies over omega 3 met elkaar zijn vergeleken, blijkt dat de Nederlandse bevolking gemiddeld een laag omega 3-niveau heeft (tussen de 4 en 6%) terwijl een niveau boven de 8% gewenst is. Deze lage niveaus zien we inderdaad terug in de Labsolute testuitslagen.

Best zorgwekkend, maar geen reden tot paniek. Je kunt namelijk zélf actie ondernemen als je weet hoe het is gesteld met jouw celgezondheid en kunt het dan heel gericht bijsturen met voeding en eventueel een hooggedoseerd en kwalitatief goed omega 3-supplement.

Bekijk wetenschappelijk onderzoek met betrekking tot omega 3-vetzuren hier.

Afbeelding: Kelsey McClellan via This is Colossal

Ook interessant

Stop ontstekingen, eet vetten

Stop ontstekingen, eet vetten

Evelyn van Hasselt van Holistik.nl deed onze omega 3/-6-balanstest en kwam erachter dat er - hoe gezond ze ook leeft - werk aan de winkel was. Ze schreef daar dit artikel over. Een goede...

Lees meer

Ontdek de moderne oerleefstijl

Goed voor jezelf zorgen begint bij de oermens in jezelf te (h)erkennen. Onze nieuwsbrief helpt je daarbij. Schrijf je in en ontvang praktische evolutionaire inzichten over voeding en leefstijl in je mailbox.

Gelukt!