Slik je braaf vitamine D? Bummer: vaak is het niet genoeg

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Vitamine D

Eén van de essentiële testen die we in alle pakketten gestopt hebben is de vitamine D-test. En dat is niet voor niets. 

Vitamine D speelt een immens belangrijke rol in je algehele gezondheid: een tekort wordt onder andere in verband gebracht met allergieën, darmontstekingen, vermoeidheid, depressies, hart- en vaatziekten en kanker. Een te laag vitamine D-gehalte in je bloed kan ook zorgen voor huidklachten, haaruitval en hormonale klachten. 

Doseren moet je leren

Veel mensen nemen een vitamine D-supplement omdat het belang ervan algemeen bekend is. Maar de juiste dosering is key: er zijn heel veel factoren die het vermogen van je lichaam om vitamine D aan te maken beïnvloeden. En voor de zekerheid een hoog gedoseerd supplement slikken is helaas ook geen goed idee, omdat te hoge bloedwaarden toxisch kunnen zijn. 

Dieet en darmflora beïnvloeden je vitamine D-waarde

Je lichaam maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht en ook een beetje door het eten van dierlijke voeding zoals vette vis, roomboter en (omega 3-)eieren. Voor vegans en vegetariërs dus extra belangrijk om in de gaten te houden. 

Het is een vetoplosbare vitamine, wat betekent dat je vetten moet binnenkrijgen om het op te nemen: een low fat-dieet kan dus voor een vitamine D-tekort zorgen. 

Ook kan het zijn dat je spijsvertering niet goed werkt waardoor je darmen niet in staat zijn om vitamine D uit voeding op te nemen. Met andere woorden: je denkt goed bezig te zijn door trouw een supplement te nemen, maar het wordt niet opgenomen in je darmen en verdwijnt in de wc.

Wil je meer Science Based Self-Care?

Je huidskleur zegt veel maar niet alles

Ook als je genoeg in de zon bent kan het zijn dat je tóch niet genoeg vitamine D aanmaakt om een gezonde waarde te krijgen en te behouden. Sterker nog: de meeste mensen in onze noordelijke contreien hebben een tekort aan vitamine D. 

Dat geldt in het bijzonder voor mensen met een donker(der)e huid, omdat zij genetisch meer en sterker zonlicht nodig hebben om voldoende vitamine D aan te maken. Dit is redelijk bekend en veel mensen die geboren zijn rond de evenaar of voorouders hebben die daar vandaan komen nemen een D-supplement. Heel goed, maar vaak zijn dit laag gedoseerde pillen die een onderhoudsdosis vitamine D bevatten en de naam zegt het al: met een onderhoudsdosis los je geen al bestaand tekort op.  

Labsolute Celgezondheid

Maar ook als je meer het type viking bent met lichte ogen en lichter haar maak je niet automatisch genoeg vitamine D aan uit de spaarzame zonnestralen op het noordelijk halfrond. 

Om het gemis aan zon te compenseren voegden mensen die hier woonden van oudsher meer bronnen van vitamine D toe aan hun dieet, zoals levertraan, vette vis en rund- en kalfslever. 

Veel van onze grootouders kregen bijvoorbeeld nog een lepel levertraan als de R in de maand zat, maar dit gebruik is sinds de jaren zestig naar de achtergrond verdwenen. En lever staat ook niet meer wekelijks op het menu bij veel mensen.

Ook leeftijd, gewicht en genen zijn van invloed

Naast de kleur van je huid is ook je leeftijd van invloed op je vermogen om vitamine D aan te maken. Een 70-jarige maakt bijvoorbeeld nog maar 20% van de hoeveelheid vitamine D aan als dezelfde persoon op 20-jarige leeftijd. 

Ook je vetpercentage blijkt van belang: mensen met obesitas blijken een hogere dosis vitamine D nodig te hebben om tot een gezonde bloedwaarde te komen als mensen met een gemiddeld gewicht. En dan is ook nog een gedeelte van de mensen genetisch minder goed in staat om vitamine D aan te maken.

 

Ok, ok! En de zon dan?

Je maakt pas vitamine D aan via je huid als de zon hoog staat (ezelsbruggetje: als je schaduw korter is dan je lengte) of vanaf zonkracht 3. Dat is in Nederland pas vanaf mei of juni. En wanneer je zonnebrandcrème gebruikt of gaat zwemmen nadat je in de zon gelegen hebt hinder je de aanmaak van vitamine D ook. 

Je ziet dat het mogelijk is een ruwe inschatting te maken van hoe de aanmaak van vitamine D voor jou ongeveer werkt, maar dat er ook veel variabelen zijn die het essentieel maken om te testen hoe het precies zit voor jouw unieke lichaam. 

Labsolute Vitamine D test

Een simpele bloedtest geeft je meteen inzicht in jouw vitamine D-waarde en de mogelijkheid om een van de fundamenten van je gezondheid eenvoudig en snel te versterken. 

Wij berekenen aan de hand van je uitslag precies hoeveel vitamine D je moet bijslikken om tot een gezonde waarde te komen en welke onderhoudsdosering je daarna nodig hebt. En wat ook vaak voorkomt is dat we je adviseren juist (tijdelijk) te stoppen omdat er teveel vitamine D in je bloed zit. Meten = weten!

Beeld: Slim Aarons

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Wat je darmen je vertellen: gezondheid begint hier

De oorzaak van je gezondheidsklachten kan in je darmen liggen, terwijl je geen klassieke darmproblemen ervaart. Hoe kan dat? Meet your microbiome Iedereen draagt ongeveer anderhalve kilo aan darmbacteriën, gisten, schimmels en zelfs parasieten met zich mee: je darmmicrobioom.  De samenstelling van jouw ‘darmvolk’ is uniek en bepaalt in hoge mate je gezondheid.  Er zijn

Lees verder

Zes manieren om je stresscyclus te doorbreken

Een tijd geleden las ik een boek waaraan ik nog vaak moeten denken: Burnout: The Secret to Unlocking the Stress Cycle van de tweelingzussen dr. Emilia en dr. Amelia Nagoski. Zij zeggen dat stress zélf niet het probleem is: we zijn gebouwd op het regelmatig ervaren van stress en daarmee te dealen. Er is geen

Lees verder
Labsolute Supplement

Ontcijfer de signalen die je lichaam je geeft met ons gratis Self-Care Journal

Labsolute Supplement

Wat je eet en drinkt, hoe je slaapt, poept, beweegt en ontspant bepaalt hoe je je voelt. Maar het is zo moeilijk de vinger te leggen op wat wel en wat juist niet werkt voor jouw unieke lichaam. 

Wij hebben het Self-Care Journal ontworpen om je te helpen luisteren als je lichaam spreekt. Studies tonen aan dat alleen al het consequent opschrijven van wat je eet tot resultaten leidt, of dat nu meer energie, minder kilo’s of gewoon gezonder eten is.

Scroll naar top