Eet als een jager-verzamelaar: niet minder, maar wel minder vaak

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Labsolute Boodschappen

In de loop van de evolutie was het belangrijk om zoveel mogelijk te eten als er voedsel beschikbaar was en zo weinig mogelijk te bewegen als dat niet nodig was om energie te sparen. 

Je hoeft maar om je heen te kijken om te beseffen dat deze overlevingsstrategie een omgekeerd effect heeft in de wereld waarin we nu leven. Alle voeding die je maar kunt bedenken is 24 uur, 365 dagen per jaar beschikbaar met minimale inspanning.

Eet volgens het oerritme

Wat je eet en wanneer heeft invloed op je interne klok en die van je darmmicrobioom: je darmbacteriën eten wat en wanneer jij eet. 

Je respecteert je natuurlijke bioritme door minimaal 12 uur per etmaal te vasten, dus niets te eten en drinken, behalve water, thee en zwarte koffie. Voor de meeste mensen is tussen de 13 en 16 uur per etmaal vasten optimaal. Een app als Zero is handig om dit bij te houden. 

Deze manier van vasten heet intermittend fasting en heeft enorme gezondheidsvoordelen volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Het zorgt ervoor dat je spijsvertering en je darmbacteriën in het bijzonder rust krijgen. Mensen rapporteren een betere nachtrust, gewichtsverlies en minder last van hun darmen.

Het lijkt er zelfs op dat intermittend fasting de kans op kanker verkleint, een goede invloed heeft op auto-immuunziekten en gezonde jaren aan je leven kan toevoegen.  

Wil je meer Science Based Self-Care?

Het feit dat vasten een onderdeel is van veel religies (ramadan, katholieke vastentijd na carnaval, jom kippoer) geeft aan dat het belang van tijdelijk niets, weinig of bijvoorbeeld geen vlees eten al sinds mensenheugenis gezien wordt.

Verder terug in de tijd, met de oerbril op, zie je dat de mens geprogrammeerd is op het kunnen overleven van perioden zonder of met heel weinig eten. En daar vinden we ook belangrijke aanwijzingen voor hoe je je oerlichaam in de 21ste eeuw kunt helpen navigeren in een wereld waarin de voedingsindustrie probeert in te spelen op je oerbrein dat veel-vet-zoet-nu! wil. 

Labsolute Oervoeding

Jaag en verzamel in de supermarkt

Je kunt het beste boodschappen doen als een jager-verzamelaar, oftewel: koop voornamelijk groenten, fruit, vlees, vis, eieren, volle zuivel, noten en zaden en gezonde vetten. Dingen die je grootmoeder als voedsel zou herkennen. 

In de praktijk betekent dit dat je vooral aan de (gekoelde) randen van de supermarkt loopt en de middenpaden waar voeding die uit een fabriek komt kunt overslaan. 

One (wo)man's poison is another (wo)man's cure

Helaas is het niet zo dat al het ‘echte’ eten per definitie goed is voor iedereen. Het kan zijn dat je voedselovergevoeligheden hebt die voor micro-ontstekingen zorgen in je lichaam. 

Je denkt bijvoorbeeld goed bezig te zijn door je broodontbijt te vervangen door een omelet, terwijl je daar eigenlijk niet goed op reageert. Dat merk je vaak niet meteen omdat overgevoeligheidsreacties tot wel 72 uur later op kunnen treden.

Het kan ook zijn dat jouw darmbacteriën prima om kunnen gaan met peulvruchten, zuivel of gluten – in tegenspraak met de paleoleer waarin niemand die voedingsgroepen zou moeten eten. 

Of je voelde je de eerste maanden dat je vegan at fantastisch, maar kreeg daarna last van je buik en een onrustige huid. 

Ieder lichaam, ieder microbioom is uniek en daarom is het belangrijk jouw unieke gebruiksaanwijzing te vinden. Wij kunnen je daarbij helpen.

Beeld: Getty

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Grazen en slokjes water: hoe je je lichaam meer rust kunt geven

In plaats van 3 stevige maaltijden per dag, zoals onze (over-)grootouders aten, eten wij sinds de jaren zeventig tussendoortjes, ‘om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden’.  We weten nu (weer) dat het belangrijk is de spijsvertering niet voortdurend aan de gang te houden met kleine snacks en maaltijden, maar voldoende rust te gunnen om te verwerken

Lees verder

De drie basisvoorwaarden voor een goede hormoonbalans

In elke leeftijdsfase kunnen hormonen je voor flinke uitdagingen stellen. De lijst met kwalen waar je last van kunt hebben loopt uiteen van acné tot opvliegers, van menstruatiepijn tot schildklierproblemen en van PCOS tot ongewenste kinderloosheid.  Kijk verder dan je hormonen Veel vrouwen zoeken hun toevlucht tot supplementen die direct op de hormoonbalans werken, zoals

Lees verder

Hoe zorg je voor meer energie en minder kwaaltjes?

De rode draad die al onze labtests met elkaar verbindt is het opsporen van chronische laaggradige ontstekingen. Ontstekingen die maar niet overgaan Chronische ontstekingen liggen namelijk aan de basis van het merendeel van de chronische ziekten waaraan de hedendaagse mens lijdt, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en de ziekte van Alzheimer. Essentieel dus om tijdig op te

Lees verder
Labsolute Supplement

Ontcijfer de signalen die je lichaam je geeft met ons gratis Self-Care Journal

Labsolute Supplement

Wat je eet en drinkt, hoe je slaapt, poept, beweegt en ontspant bepaalt hoe je je voelt. Maar het is zo moeilijk de vinger te leggen op wat wel en wat juist niet werkt voor jouw unieke lichaam. 

Wij hebben het Self-Care Journal ontworpen om je te helpen luisteren als je lichaam spreekt. Studies tonen aan dat alleen al het consequent opschrijven van wat je eet tot resultaten leidt, of dat nu meer energie, minder kilo’s of gewoon gezonder eten is.

Scroll naar top