Vet (on)gezond? Met gratis boodschappencoach

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Gebruiksaanwijzing vet

Fat’s not bad, sterker nog: iedere cel in je lichaam is uit vetzuren opgebouwd. Elke cel heeft een celwand die uit vetzuren bestaat. Als het goed is bevatten je celwanden 3 keer zoveel omega 3 als omega 6-vetzuren. 

Ontstekingen remmen of juist aanjagen?

Omega 3-vetzuren (in bijvoorbeeld vette vis, chia- en lijnzaad en walnoten) zijn vloeibare vetten die er voor zorgen dat je lichaam ontstekingen kan remmen. Omega 6 (in bijvoorbeeld zonnebloemolie, sojaolie en teunisbloemolie) is de tegenhanger en kan juist voor ontstekingen zorgen. Je hebt beide nodig, maar wél in de juiste verhouding.

Vet in de keuken

Hetzelfde geldt voor onverzadigde vetten (vetten die vloeibaar zijn bij kamertemperatuur) en verzadigde vetten (vetten die vast zijn bij kamertemperatuur). Vaste vetten uit roomboter, kokosolie en ghee zorgen voor stevigheid van de cellen en vloeibare vetten uit bijvoorbeeld olijfolie en vis zorgen voor flexibiliteit. Ook hiervoor geldt dat je ze allebei nodig hebt in de juiste verhoudingen.

Wil je meer Science Based Self-Care?

Soepel schakelen

Flexibele en toch stevige celmembranen zorgen er namelijk voor dat voedingsstoffen makkelijk de cellen inkomen en de onvermijdelijke afvalstoffen snel de cellen uitgewerkt worden. 

Als je celwanden te stijf of juist te slap zijn hebben gezond eten, supplementen slikken en detoxen (veel) minder effect, en daarom zien we een goede omega 3-/omega 6-balans als hoeksteen van een optimale gezondheid.

Verkeerd vet

Bovendien zijn vetzuren kwetsbaar voor beschadiging door bijvoorbeeld verhitting en blootstelling aan licht. Gezonde stoffen die je cellen kunnen voeden veranderen dan in stoffen die je cellen kunnen beschadigen. 

Visolie is bijvoorbeeld extreem gevoelig voor oxidatie door licht en temperatuur. Daarom kan het zomaar zijn dat de lepel levertraan die je trouw elke dag neemt niets bijdraagt aan je gezondheid en zelfs een bron van vrije radicalen kan zijn die je cellen beschadigen. 

Daarom is het belangrijk dat je de juiste vetten gebruikt om in te bakken, en sommige vetten nooit verhit en bewaart in een donker kastje.

Download onze gratis Boodschappencoach

Boter bij de vis en olie op het vuur. Eén van de beste dingen die je in de keuken voor je gezondheid kunt doen is het juiste vet op de juiste manier gebruiken.

Hoe? Dat lees je in onze Big Fat Boodschappencoach. Je krijgt hem als je je inschrijft voor onze Science Based Self-Care nieuwsbrief.

Het is niet alleen het vet dat je eet

Niet alleen de vetten die je wel of niet eet, maar ook ons moderne leven met bewerkte voeding, inactiviteit, chronische stress en slaaptekort zorgt voor een verstoring in de vetzuurbalans. 

Dit maakt je vatbaarder voor een waslijst aan klachten, zoals concentratieproblemen, menstruatiepijn, somberheid, huidklachten (eczeem, acne, rosacea, keratosis pilaris), hoofdpijn, ontstekingen, overgangsklachten, overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, hoge bloeddruk, langzame wondheling en gewrichtsklachten. 

Labsolute

Je gezondheid valt of staat met een juiste vetzuurbalans

Met al onze tests breng je je vetzuurstatus in kaart en weet je precies hoe de gezondheid van je cellen is. Volgens een zeer uitgebreid wetenschappelijk onderzoek waarbij 298 studies over omega 3 met elkaar zijn vergeleken, blijkt dat de Nederlandse bevolking gemiddeld een laag omega 3-niveau heeft (ongeveerd 4,5%) terwijl een niveau boven de 8% gewenst is. Deze lage niveaus zien we inderdaad terug in de Labsolute testuitslagen.

Best zorgwekkend, maar geen reden tot paniek. Je kunt namelijk zélf actie ondernemen als je weet hoe het is gesteld met jouw celgezondheid en kunt het dan heel gericht bijsturen met voeding en eventueel een hooggedoseerd en kwalitatief goed omega 3-supplement.

Beeld: Roger Vadim

Deel op linkedin
Deel op facebook
Deel op pinterest
Deel op whatsapp
Deel op email
Scroll naar top