Waarom je vitamine D-waarde zo persoonlijk is

Eén van de essentiële testen die we in alle pakketten gestopt hebben is de vitamine D-test. En dat is niet voor niets. Vitamine D speelt een immens belangrijke rol in je algehele gezondheid: een tekort wordt onder andere in verband gebracht met allergieën, darmontstekingen, vermoeidheid, depressies, hart- en vaatziekten en kanker. Een te laag vitamine D-gehalte in je bloed kan ook zorgen voor huidklachten, haaruitval en hormonale klachten.  

Veel mensen nemen een vitamine D-supplement omdat het belang ervan algemeen bekend is. Maar de juiste dosering is key: er zijn heel veel factoren die het vermogen van je lichaam om vitamine D aan te maken beïnvloeden. En voor de zekerheid een hoog gedoseerd supplement slikken is helaas ook geen goed idee, omdat te hoge bloedwaarden toxisch kunnen zijn. 

Je dieet en darmflora beïnvloeden je vitamine D-waarde

Je lichaam maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht en ook een beetje door het eten van dierlijke voeding zoals vette vis, roomboter en (omega 3-)eieren. Voor vegans en vegetariërs dus extra belangrijk om in de gaten te houden. Het is een vetoplosbare vitamine, wat betekent dat je vetten moet binnenkrijgen om het op te nemen: een low fat-dieet kan dus voor een vitamine D-tekort zorgen. Ook kan het zijn dat je spijsvertering niet goed werkt waardoor je darmen niet in staat zijn om vitamine D uit voeding op te nemen. Met andere woorden: je denkt goed bezig te zijn door trouw een supplement te nemen, maar het wordt niet opgenomen in je darmen en verdwijnt in de wc.

Je huidskleur zegt veel maar niet alles

Ook als je genoeg in de zon bent kan het zijn dat je tóch niet genoeg vitamine D aanmaakt om een gezonde waarde te krijgen en te behouden. Sterker nog: de meeste mensen in onze noordelijke contreien hebben een tekort aan vitamine D. Dat geldt in het bijzonder voor mensen met een donker(der)e huid, omdat zij genetisch meer en sterker zonlicht nodig hebben om voldoende vitamine D aan te maken. Dit is redelijk bekend en veel mensen die geboren zijn rond de evenaar of voorouders hebben die daar vandaan komen nemen een D-supplement. Heel goed, maar vaak zijn dit laag gedoseerde pillen die een onderhoudsdosis vitamine D bevatten en de naam zegt het al: met een onderhoudsdosis los je geen al bestaand tekort op.  

Maar ook als je meer het type viking bent met lichte ogen en lichter haar maak je niet automatisch genoeg vitamine D aan uit de spaarzame zonnestralen op het noordelijk halfrond. Om het gemis aan zon te compenseren voegden mensen die hier woonden van oudsher meer bronnen van vitamine D toe aan hun dieet, zoals levertraan, vette vis en rund- en kalfslever. Veel van onze grootouders kregen bijvoorbeeld nog een lepel levertraan als de R in de maand zat, maar dit gebruik is sinds de jaren zestig naar de achtergrond verdwenen. En lever staat ook niet meer wekelijks op het menu bij veel mensen.

Ook leeftijd, gewicht en genen zijn van invloed

Naast de kleur van je huid is ook je leeftijd van invloed op je vermogen om vitamine D aan te maken. Een 70-jarige maakt bijvoorbeeld nog maar 20% van de hoeveelheid vitamine D aan als dezelfde persoon op 20-jarige leeftijd. Ook je vetpercentage blijkt van belang: mensen met obesitas blijken een hogere dosis vitamine D nodig te hebben om tot een gezonde bloedwaarde te komen als mensen met een gemiddeld gewicht. En dan is ook nog een gedeelte van de mensen genetisch minder goed in staat om vitamine D aan te maken.

Ok, ok! En de zon dan?

Je maakt pas vitamine D aan via je huid als de zon hoog staat (ezelsbruggetje: als je schaduw korter is dan je lengte) of vanaf zonkracht 3. Dat is in Nederland pas vanaf mei of juni. En wanneer je zonnebrandcrème gebruikt of gaat zwemmen nadat je in de zon gelegen hebt hinder je de aanmaak van vitamine D ook. 

Je ziet dat het mogelijk is een ruwe inschatting te maken van hoe de aanmaak van vitamine D voor jou ongeveer werkt, maar dat er ook veel variabelen zijn die het essentieel maken om te testen hoe het precies zit voor jouw unieke lichaam. Wij berekenen aan de hand van je uitslag precies hoeveel vitamine D je moet bijslikken om tot een gezonde waarde te komen en welke onderhoudsdosering je daarna nodig hebt. En wat ook vaak voorkomt is dat we je adviseren juist (tijdelijk) te stoppen omdat er teveel vitamine D in je bloed zit.  

Kortom: er zijn ontzettend veel beren op de weg als het gaat om het krijgen en behouden van een optimale vitamine D-waarde in je bloed. Gelukkig geeft een bloedtest je meteen inzicht en de mogelijkheid om een van de fundamenten van je gezondheid eenvoudig en snel te versterken. De vitamine D-test maakt dan ook deel uit van al onze pakketten.

Afbeelding: @kulturtava

Ook interessant

Stop ontstekingen, eet vetten

Stop ontstekingen, eet vetten

Evelyn van Hasselt van Holistik.nl deed onze omega 3/-6-balanstest en kwam erachter dat er - hoe gezond ze ook leeft - werk aan de winkel was. Ze schreef daar dit artikel over. Een goede...

Lees meer

Ontdek de moderne oerleefstijl

Goed voor jezelf zorgen begint bij de oermens in jezelf te (h)erkennen. Onze nieuwsbrief helpt je daarbij. Schrijf je in en ontvang praktische evolutionaire inzichten over voeding en leefstijl in je mailbox.

Gelukt!